"Mert örök igazság, hogy ép lélek csak ép testben lakik, különösen az újabb társadalmi viszonyoknál fogva föltétlenül szükséges, hogy az iskolákban a test épségének fenntartására, a testi erő edzésére szintén kiváló figyelem fordítassék."
Részlet báró Eötvös József 1867. október 6- án kiadott 11497. számú (VKM) rendeletéből.
Pénzbüntetés terhe mellett kötelezett minden szülõt, hogy gyermekét hatéves korától tizenkét éves koráig iskolába járassa. Ettõl kezdve lépett érvénybe Magyarországon az általános iskolakötelezettség (más szóval tankötelezettség).
A népiskolai oktatás ingyenességét - az 1848. évi tervezettõl eltérõen - nem mondja ki, de az igazoltan szegény szülõk gyermekei "tandíjat nem fizetnek". forrás
testnevelés óra 1965
1896. I Újkori Olimpia Athén
"A testnevelés ma már nemcsak egy tantárgyat reprezentál, hanem egy olyan műveltségi területet jelöl, amely más műveltségi területekkel karöltve igyekszik megoldást találni korunk globális problémáinak ráeső részére. Így a testnevelés a mozgásműveltség és a motorikus képességek fejlesztése mellett többek között szerepet vállal a testi és lelki egészség egyensúlyának megteremtésében, az egészséges életmódra nevelésben, a káros szenvedélyek elleni
harcban, a helyes higiénés és szexuális szokások kialakításában, sőt a rekreáció és a rehabilitáció területén is." forrás
harcban, a helyes higiénés és szexuális szokások kialakításában, sőt a rekreáció és a rehabilitáció területén is." forrás
„Ma nem az a
legfontosabb, hogy az embereknek igazságokat mondjunk el, hanem, az a
fontos, hogy tűzerőt vigyünk a letargikus idegrendszerbe. Mert manapság a
tűzerő fontosabb az embereknek, mint a misztikus alvás. Ma az a lényeg,
hogy a Szellemet szolgáljuk, és nem az, hogy vágyakozzunk a misztikus
nyugalom után. Az Istenivel pedig akkor kötjük össze magunkat ma, ha
ennek lehetőségét az aktivitásban keressük, nem pedig a misztikus
lustaságban és kényelemben”..
(Rudolf Steiner, 1920) forrás
"Az 1600-as évek közepén Coménius Amos , aki Sárospatakon élt, könyvében,
az Orbis Pictusban már játszóteret és játékok rendszeresítését
követelte az ifjúság részére. Mária Terézia alatt az országban több
helyen űzték a testgyakorlás egyes fajtáit." forrás
"Mária Teréziának szívügye volt az oktatás. A nagyszombati egyetemet 1777-ben Budára helyeztette. 1773-ban feloszlatta a jezsuita rendet (ekkor válik állami egyetemmé a nagyszombati), növelte az állami iskolák számát, erősítette az állam felügyeletét az egyházi iskolákban, kísérletet tett az egységes tananyag bevezetésére: elrendelte a közhasznú tárgyak felvételét, gyakorlatiasabbá tette az iskolai tananyagot (a történelem tantárgy is ekkor került be a tanrendbe). 1777-ben kiadott tanügyi rendelete, a Ratio Educationis az állam irányítása alá helyezte és egységesen szabályozta a teljes magyarországi oktatásügyet. A közhiedelemmel ellentétben nem írt elő általános tankötelezettséget. A gimnázium megteremtésével összekötötte az elemi és a felsőfokú oktatást, tanítóképzőket állított fel, bővítette az egyetemi karokat, illetve újakat alapított." forrás
"Mária Teréziának szívügye volt az oktatás. A nagyszombati egyetemet 1777-ben Budára helyeztette. 1773-ban feloszlatta a jezsuita rendet (ekkor válik állami egyetemmé a nagyszombati), növelte az állami iskolák számát, erősítette az állam felügyeletét az egyházi iskolákban, kísérletet tett az egységes tananyag bevezetésére: elrendelte a közhasznú tárgyak felvételét, gyakorlatiasabbá tette az iskolai tananyagot (a történelem tantárgy is ekkor került be a tanrendbe). 1777-ben kiadott tanügyi rendelete, a Ratio Educationis az állam irányítása alá helyezte és egységesen szabályozta a teljes magyarországi oktatásügyet. A közhiedelemmel ellentétben nem írt elő általános tankötelezettséget. A gimnázium megteremtésével összekötötte az elemi és a felsőfokú oktatást, tanítóképzőket állított fel, bővítette az egyetemi karokat, illetve újakat alapított." forrás
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése