2012. március 11., vasárnap

Kompetencia




Új korszerű tanulásszervezési eljárások, módszerek.
 Az előzetes tudás feltárására alkalmazható, az adaptivitást és kooperációt segítő, a kommunikációt és kritikai gondolkodást fejlesztő technikák, ötletek és tervek a témahét és a projekt szervezéséhez, valamint a fejlesztő értékelés módszertana saját élményű tanulás segítségével. Ilyen a kooperatív tanulás - tanítás.

A kooperatív tanulási forma a tanulók kiscsoportos tevékenységén alapszik.
Szerepet játszik a tanulók intellektuális képességeinek, valamint a szociális- és együttműködési képességeinek kialakulásában és fejlődésében. A konstruktív tanulási elméletre épül, vagyis az ismeretek elsajátítása nem befogadó, hanem alkotó módon történik. A kooperáció nem azt jelenti, hogy a tanulók csoportokba rendeződnek, és a saját feladatukkal foglalkoznak. A hangsúly a közös munkán, az együttműködésen van.
A szociális készségek területén képzetlen tanulók nem tudnak közösen együttműködni.
Meg kell nekik tanítani azokat a technikákat, melyek az együttműködéshez szükségesek.
A csoportok általában heterogének. A gyengébben teljesítő tanulók esélyt kapnak, hogy ne maradjanak le,
a jobb képességűek tanítva tanulhatnak, így tudásuk mélyebbé válik.
Mivel a tanulás tevékenységhez kötődik, a motiváció erős.
A diákok megtanulják, hogyan viszonyuljanak egymáshoz.
Ez növeli önbizalmukat, erősíti kritikai érzéküket, elősegíti a szocializációt.
        Írta: Juhászné Gáspár Dorottya


    Csoport- és osztályépítés

   Ami először elfecsérelt időnek tűnik,
 valójában olyan többszörösen megtérülő befektetés,
amely megfelelő társas környezetet teremt ahhoz, hogy a csoportok a lehető
leghatékonyabban működhessenek. Általános tapasztalat, hogy azokban az
osztályokban, amelyekben hangsúlyt fektetnek és időt szánnak a közösség építésére,
a tanítás sokkal magasabb hatásfokon működik, a diákok sokkal jobban szeretik
a tanulandó tárgyat és az elsajátítandó anyagot. Ha sikerül kialakítanunk a pozitív
közösségtudatot, a kölcsönös bizalmat, szeretetet és megbecsülést a csoportokban
és az osztály egészében, akkor olyan környezetet teremtünk, amely a leghatékonyabb
tanulást teszi lehetővé.
Azokban az osztályokban, amelyekben feszültségek vannak, a közösségépítés
elmulasztása komoly nehézségeket okozhat a csoportmunkában.

Az alábbi linkeken (összegyűjtötte: Harcsa Edit) elérhetők és letölthetők
 módszerleírásokat tartalmazó kooperatív gyűjtemények és szakmai – elméleti – segédanyagok:
Kooperatív módszerek 1-12 évf.pdf
Kooperatív tanulási módszerek
Kooperatív tanulás
Inkluzív nevelés – Kooperatív tanulás
(Kézikönyv a pedagógusképző intézmények számára)
A kooperatív tanulás négy alapelve
Matematika módszertan
Miben segíti a kooperatív módszer a matematika tananyag megértését?
 Kooperatív módszerek a matematikaórán (szakdolgozat)
Kooperatív csoportmunka – wikipédia
Kooperatív tanulási módszerek.ppt
Kooperatív tanulás – mini-bibiliográfia (2006.)

Spencer KAGAN: Kooperatív tanulás


Csend jel!
2 ujjam: a szemem, ami a tanárra figyel
2 ujjam: a fülem, ami  a tanárt hallgatja
1 ujjam: a szám, csendben vagyok

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése